
Walesstang med fløde og creme smager skønt. Walesstænger med fløde, pyntet med kagecreme, marmelade, flødeskum, frugt og chokolade.
En skøn walesstang med fløde og creme, smager vidunderligt.
En vandbakkelses stang, med en od hjemmelavet vanilje kagecreme, marmelade og flødeskum. Pyntet fint med frugt eller bær, samt andet kage pynt.
Walesstænger er perfekt på et kagebord, fødselsdagsbord eller blot som lidt lækkert til kaffen.
Andre gode kager du kan lave, af vandbakkelses dej : Waleskrans, Walesstang, Små kagemænd og koner eller Kagemand / kone
Tips:
Der bliver 2 walesstænger med fløde ud af denne opskrift. Hvis du ikke skal bruge 2 kan du pynte den ene med lidt glasur og ribsgelé se Walesstang
I stedet for en vaniljestang kan du brugt 1/2 tsk vaniljepulver eller 1 tsk god vaniljesukker
Skulle der selvom du har drysset den færdige kogt creme med sukke Kommer der alligevel skind på. Kan du si det igennem en sigte.
Pynten på walesstænger med fløde kan være forskellige bær eller frugt efter årstiden og smag.
Andet kagepynt kan være chokolade kringler eller hjerter.
Walesstænger med fløde
Wales:
3 dl vand
2 tsk sukker
1 knivspids salt
150 gr smør
150 gr mel
4 æg
Kagecreme
1 stang vanilje ( se tips )
½ liter mælk
2 spsk. sukker
1 æg
2 æggeblommer
4 spsk. hvedemel
1 spsk. sukker til at drysse over den ny kogte kagecreme
Pynt:
2 dl marmelade f.eks. hindbær eller jordbær efter din smag
4 dl piskefløde
bær og frugt
andet kagepynt
- Start med kagecremen
- Flæk vaniljestangen og skrab vaniljekornene ud
- Gnid vanilje kornene sammen med sukkeret
- Kom mælken i en tykbundet gryde sammen med den tomme vaniljestang
- kog det op
- pisk æg, æggeblommer og sukkeret med vaniljekorn til det er let og luftigt
- pisk melet i æggemassen
- fisk vaniljestange op af mælken
- Hæld under piskning den varme mælk i æggemassen
- kom det tilbage i gryden
- Varm det op igen og lad det lige koge igemmen.
- hæld det i en skål
- drys straks sukker over den ny kogte kagecreme.
- Sæt den i køleskabet til du skal bruge den
- Nå du skal bruge, røre cremen igennem. ( se tips )
- Vandbakkeles dej
- Giv vand, sukker, salt og smør et opkog. I en tykbundet gryde.
- Tag gryden fra varmen og pisk melet i.
- Sæt gryden over varmen igen og pisk til dejen er ensartet og blank. Må ikke skille tag gryden fra varmen og og lad det afkøl lidt.
- Når dejen er afkølet lidt. Piskes først et æg i gerne med håndmikser
- Derefter til de 3 æg og der piskes godt til dejen er ensartet og blank.
- Dejen putte i en sprøjtepose m tyl og sprøjtes ud i s2 tænger.
- Bages ved 175 gr varmluft i Ca. 25 – 30 min. Oven må ikke åbnes de første 10 min.
- Lad dem afkøle inden du pynter
- Pynt:
- læg en stribe af kagecreme på midten af hver walesstang med fløde.
- fordel ligeledes marmeladen i en stribe oven på kagecremen
- pisk fløde godt stiv
- kom den i en sprøjtepose med tyl
- sprøjt et pænt mønster af flødeskummet oven på kagecremem
- pynt med bær og andet kagepynt
- sæt walesstænger med fløde i i køleskabet til du skal bruge dem.
❤











