
Wow jeg siger dig denne har marmelade af vinrabarber med mandler er fortryllende. Rabarber marmelade er simpelthen så fantastisk på et stykke brød med ost .
Vinrabarber er en variant af alm rabarber. De har en vidunderlig rød farve både på stænglerne og inden i rabarberen. Hvilket helt naturligt giver marmelade mm. en smuk rød farve. De er sødere i det end alm rabarbere.
Marmelade af vinrabarber med mandler er en skøn rabarber marmelade med vanilje og hakkede mandler

Tips
Du kan sagtens bruge lidt grovere stængler af vinrabarber til denne marmelade de skal bare skæres i tynde skiver
Har du ikke vinrabarber kan alm sagtens bruges men du må regne med farven bliver ikke så intens.
Hvis du brug alm rabarber skal det helst være små rabarbere du bruger.
I stedet for en lille vaniljestang kan du bruge ½ tsk. vaniljepulver eller 2 tsk. go vaniljesukker se Vanilje
Jeg bruger næsten altid syltesukker til det marmelade som jeg laver. Syltesukker er et fantastik produkt. Der altid giver et godt resultat
Til skylning af glas kan der anvendes spiritus i stedet for atamon.
Marmelade af vinrabarber mad mandler
400 gr syltesukker
400 gr vinrabarber
1 lille vaniljestang
2 dl vand
4 spsk. hakket mandler
atamon eller spiritus til skylning af glas
Atamon
- skær rabarberne i små stykker.
- skyl dem og lad dem dryppe af.
- kom rabarber i en gryde, sammen med syltesukker og vand.
- skrab vaniljekorne ud af vaniljestangen og kom den i gryden sammen med den tomme vaniljestang.
- varm det langsomt op til det koger
- lad det koge i 2 min.
- ta det fra varmen
- fisk vaniljestangen op
- kom de hakkede mandler i og varm det op så det koger igen.
- fylde det på rengjorte atamon/spiritus skyllede glas
- Luk straks glassene og stil dem til afkøling på et viskestykke
- sæt etiketter på glassene med marmelade af vinrabarber med mandler.
- opbevares køligt og mørkt.
❤️










